RECENZIJA: Ljubav je u zraku (2013)

(AMOUR & TURBULENCES)
nastupaju: Ludivine Sagnier, Nicolas Bedos, Jonathan Cohen, Arnaud Freck, Brigitte Catillon, Lila Salet
režija: Alexandre Castagnetti
scenarij: Xavier Nemo, Nirina Ralanto, Julien Simonet & Nicolas Bedot
proizvodnja: Reverence/Manchester Films/Thelma Films/Universal, Francuska, 2013.
trajanje: 96 '

Na pitanje da li je svijet devedesetih bio bolji ili lošiji nego što je danas se teško može odgovoriti. Ono o čemu nema spora jest da je bitno drukčiji. Među brojnim detaljima koji bi na to mogli ukazati jest i Hollywood, odnosno njegovi scenaristi i producenti koji su u nedostatku inspiracije za svoje romantične i druge komedije obilato kao izvor koristili opus svojih francuskih kolega. Danas su se stvari promijenile, te ne treba iznenaditi da kulturna razmjena ide u suprotnom smjeru. Jedan od primjera bi mogao pružiti američki glumac i scenarist Vincent Angell, čiji je originalni (i nikada producirani) scenarij poslužio kao predložak za francusku romantičnu komediju “Ljubav je u zraku”.

Zaplet filma se, barem na prvi pogled, čini prilično jednostavnim. Protagonisti su dvije sasvim suprotne ličnosti – pedantna umjetnica Julie (Sagnier) i hedonistički, neuredni plejboj Antoine (Bedos). Stjecajem okolnosti njih dvoje dobiju susjedna sjedala na letu iz New Yorka u Pariz. Ono što će taj let učiniti neugodnim jest to da su njih dvoje imali vezu koja je završila katastrofom. Sljedećih nekoliko sati nastoje drugim putnicima objasniti kako i zašto se to dogodilo; njihova priča, međutim, počne ponovno podgrijavati dugo vremena zatomljene osjećaje te se postavlja pitanje hoće li se prije povratka u Pariz vratiti jedno drugom.

Na adaptaciji Angellovog scenarija je radilo čak šest autora, ali se to u samom filmu teško može primijetiti. “Ljubav je u zraku”, doduše, sadrži uobičajene sastojke formule za hollywoodsku romantičnu komediju – tezu o tome da se suprotnosti privlače, protagonisti koji se ispočetka ne podnose, bizarni prvi susret kao uvod u ljubavnu vezu, smiješno egzotične lokacije kao sredstvo zavođenja (u ovom slučaju jedna od najpoznatijih, ali i najizlizanijih svjetskih znamenitosti), tragično predvidljive nesporazume koji će dovesti do razdvajanja dvoje ljubavnika i, naravno, patetika pred obavezni “hepi end”.  S druge strane, sav taj sadržaj je vješto upakiran u kompaktnu priču, kao i pouzdanu režiju Alexandrea Castagnettija koji na efektan način prebacuje radnju iz prošlosti u sadašnjost i obrnuto.

Najveći adut filma je ipak u izuzetno raspoloženoj glumačkoj ekipi, a među kojom se najviše ističu tumači uloga dvoje protagonista. Ludivine Sagnier je najpoznatiji član postave, glumica koja je međunarodnoj publici postala poznata sa ostvarenjima kao što su “Bazen” i “8 žena”. U ovom filmu pokazuje kako nečija ljepota ne mora uvijek predstavljati smetnju komičarskom talentu, te se, da se kojim temeljem pojavi u hollywoodskoj romantičnoj komediji, mogla sasvim ravnopravno mjeriti sa kraljicama tog žanra kao što su Meg Ryan ili Sandra Bullock. Njen partner Nicolas Bedos, koji je, između ostalog, sudjelovao u izradi scenarija, je daleko manje poznat i u domovini je slavu izgradio prvenstveno po televizijskim nastupima. U “Ljubav je u zraku” pokazuje izuzetan talent da simpatičnim učini lik koji puši, pije i žene konzumira poput potrošne robe. Sagnier i Bedos u svemu tome primaju važnu pomoć od sporednih glumaca, odnosno likova koji bi dvoje fizički natprosječno atraktivnih protagonista trebali vezati uz stvarni svijet. To se prvenstveno odnosi na Jonathana Cohena kao Antoineovog najboljeg prijatelja; odnos između dva lika je tako dobro postavljen da se gledatelj ne sjeti zapitati zašto netko tko sebi može priuštiti prekooceanske letove i provod u New Yorku još uvijek za prijatelja ima nekoga tko za život zarađuje kao bolničar u staračkom domu.

“Ljubav je u zraku” predstavlja još jedan primjer kako hollywoodsku kreativnu krizu, ako se potrude, mogu iskoristiti druge kinematografije. Mada nije ništa više od žanrovskog proizvoda za neobaveznu zabavu, ovaj film pokazuje kako se i na tržištu romantičnih komedija Hollywood može tući njegovim vlastitim oružjem.