RECENZIJA: Veliki majstor (2013)

(THE GRANDMASTER)
uloge: Tony Leung, Zhang Ziyi, Chang Chen, Zhao Benshan, Song Hye-kyo, Wang Qinxiang, Zhang Jin
scenarij: Wong Kar-wai
režija: Wong Kar-wai
proizvodnja: Block 2 Pictures/Jet Tone Organisation, Hong Kong/Kina, 2013.
trajanje: 108 '

U neka, možda i ne tako davna vremena, bilo je nezamislivo, barem u onim “pristojnim” krugovima, staviti riječi kao što su “Hong Kong” i “umjetnički film” u istu rečenicu. Međutim, nakon što je Tarantino sa svojim filmovima počeo osvajati festivalske nagrade i pri tome eksplicitno navoditi opskurna istočnoazijska ostvarenja kao izvor inspiracije, počele su polako nestajati i snobovske predrasude prema tom dijelu svijeta. Tome je dijelom doprinio i Wong Kar-wai, hongkonški filmaš koji je od sredine 1990-ih privukao pažnju svojim izrazito ne-komercijalnim, ali od kritike i festivalskih žirija oduševljeno dočekanim dramama. Među njih bi se mogao ubrojiti i “Veliki majstor”, najnovije ostvarenje koje pokušava pomiriti dva naizgled nepomirljiva svijeta – “mali”, intimni i “umjetnički film” sa žanrom filmova o borilačkim vještinama.

Moglo bi se reći da je Wong Kar-waiju kod “Velikog majstora” jedan od ciljeva bilo i osvajanje “Oscara”, s obzirom da žanrovski pripada glasačima losanđeleske Akademije tako dragom žanru biografskog filma. Naslovni protagonist, kojeg tumači Wongov stari suradnik Tony Leung, je Yip Man alias Ip Man, kineski majstor borilačkih vještina najpoznatiji kao tvorac Wing Chuna, danas vjerojatno najpopularnije i u svijetu najpoznatije forme kung fua, odnosno kao jedan od učitelja legendarnog hongkonškog borca i filmskog glumca Brucea Leeja. Radnja započinje 1930-ih na jugu Kine, u gradu Foshan koji je uglavnom pošteđen političkih, ekonomskih i drugih problema koji muče ostatak zemlje i u kojima se vrhunski kung fu borci i učitelji, poput Ip Mana, mogu na miru posvetiti usavršavanju svojih vještina. Ip Manu, koji inače živi uzornim obiteljskim životom, omiljeno odredište je lokalni bordel gdje se susreće sa svojim kolegama i razmjenjuje iskustva. Tamo jednog dana dolazi ugledni sjeverni majstor Gong (Qinxiang) kojeg će Ip Man, na iznenađenje svih poraziti, ali potom biti poražen od Gongove kćeri Gong ‘Er (Ziyi). Njih dvoje prilikom borbe otkrivaju međusobnu privlačnost, ali će ih razdvojiti kinesko-japanski rat, prilikom koga Gongov učenik Ma San (Zhang Jin) postaje suradnik japanskih okupatora.

“Veliki majstor” je tek posljednji u nizu filmova i TV-serija snimljenih u Hong Kongu i Kini otkako je 2008. godine veliki uspjeh doživio “Ip Man” s Donnie Yenom. Za razliku od tih, u pravilu komercijalnih ostvarenja, u kojima su glavna atrakcija bile borbe, Wong Kar-wai priču o legendarnom kung fu majstoru koristi kao podlogu za svojevrsni filmski esej o prolaznosti. Iako film sadrži nekoliko impresivnih borilačkih sekvenci koreografiranih od legendarnog majstora Yuen Woo-pinga, gledatelje će prvenstveno privući detaljna rekonstrukcija Kine 1930-ih, odnosno sugestivna fotografija Philippea Le Sourda koja stvara melankolični ugođaj nalik na onaj u Leonoevom “Bilo jednom u Americi”. Međutim, sva ta impresivna forma ne može sakriti prilično slabašan sadržaj, odnosno konceptualne probleme sa scenarijem koji se na trenutke čini nedovršenim. Radnja, naime, tek djelomično prikazuje Ip Mana, da bi ga u sredini filma gotovo potpuno ignorirala u korist Gong Er, a završni dio, koji bi trebao prikazivati Ip Manov emigrantski život u Hong Kongu, je potpuno zbrzan. Neki od potencijalnio fascinantnih likova se na trenutak pojave, a potom potpuno nestaju.

Moglo bi se reći da je Wong Kar-wai film prije svega namijenio domaćoj publici, gdje su različite tehnike, koncepti i majstori borilačkih vještina dio opće kulture. Problemima filma je doprinijelo i to da je na brzinu dovršen pred ovogodišnji Berlinale, ali možda najveći je taj da je pao u distributerske ruke Harveya Weinsteina, koji u posljednje vrijeme uživa zao glas zbog sklonosti da drastično reže istočnoazijske filmove za njihova međunarodna izdanja. U svakom slučaju, “Veliki majstor” predstavlja razočarenje, odnosno film nedostojan svog naslova.

Studeni 2013
 123
45678910