RECENZIJA: Nije sve u lovi (2013)

NIJE SVE U LOVI
uloge: Sara Stanić, Marko Cindrić, Nikša Butijer, Leona Paraminski, Živko Anočić
scenarij: Dario Pleić i Branko Ružić
režija: Dario Pleić
proizvodnja: Interfilm, Hrvatska, 2013.
trajanje: 87 '

Danas publika u kino odlazi prije svega kako bi pobjegla u neki svijet koji je u pravilu bolji i ljepši od onoga u kome živi. Stoga se može pretpostaviti kako  film koji nastoji biti odraz stvarnosti neće doživjeti nekakav naročiti komercijalni uspjeh. A još je manje to slučaj kada njegov zaplet publiku podsjeća na ono najgore u toj stvarnosti – sve težu i sve neravnopravniju borbu protiv bešćutnih financijskih jednadžbi, odnosno činjenicu da ih od gladi, zime i smrti u najgorim mukama dijeli tek jedna jedina neisplaćena plaća ili mirovina. “Nije sve u lovi” , hrvatski film Darija Pleića, ne samo svojim naslovom, nego i glavnim elementom zapleta, na to podsjeća gledatelje, pa možda i ne bi trebalo previše iznenaditi što mu je ta ista publika – koju ne treba predugo nagovarati da izbjegava hrvatski film – okrenula leđa.

Dvoje glavnih protagonista se, naime, nalaze u samo malo ekstremnijoj situaciji od one u kojoj su se našla većina građana današnje Hrvatske. Robi (Cindrić) je student koji ima točno sedam dana da isplati dug kamatarima koji su mu prilično jasno dali do znanja da će u suprotnom ubiti i njega i njegovu djevojku, konobaricu Ines (Stanić). Pošto Robi nije u stanju pronaći novac, taj nezahvalni zadatak je pripao Ines, koja će pri tome iskoristiti to da je redovni mušterija njenog lokala sredovječni bankar Marko (Butijer), koji sve manje krije da mu se mlada konobarica sviđa. Nakon što je stjecajem okolnosti posjetila Markovu kuću i još sretnijim stjecajem slučaja doznala njegove sigurnosne šifre, Ines počinje razmišljati o jednostavnom rješenju Robijevih financijskih problema. Stvara se plan prema kome bi ona trebala zavesti Marka te ga odvesti izvan kuće, te tako omogućiti Robiju da elegantno “počisti” bankarov privatni sef. Nakon što otkrije da se usamljeni Marko zapravo oporavlja od tragične smrti žene i djeteta, Ines počinje moriti grižnja savjesti ali je Robi na kraju ipak natjera da provede plan, ne znajući da će u tom pothvatu, kao što se to obično događa, mnoge stvari krenuti tragično krivim putem.

“Nije sve u lovi” na prvi pogled predstavlja još jedan primjer sazrijevanja hrvatske kinematografije, odnosno toga da ona danas izgleda prilično “odraslo” i “normalno” u usporedbi s mračnim devedesetima. Razlog nije samo u tome što se scenarij Pleića i Branka Ružić smjestio u za hrvatski film prilično rijetke žanrovske odrednice trilera, nego i u tome što nema ni traga od referenci na nekakvu “veliku” prošlost, bila ona dobra ili zla. Sadašnjost koju prikazuje je dovoljno zastrašujuća, pa se tako odvija u sumornim i hladnim zagrebačkim ulicama, a interijeri, usprkos sve svoje nominalne raskoši, izgledaju klaustrofobično. Svijet protagonista izgleda kao preslika današnje Hrvatske i njenog beznađa, besperspektivnosti i posljednjih ostataka srednje klase koji nestaju pred brutalnošću današnjeg kapitalizma. Jedna od najzanimljivijih ideja filma jest da je Markov lik, koji bi kao bankar trebao predstavljati oličenje svih današnjih društvenih zala, prikazan kao pozitivac, odnosno jedini lik koji, barem na površini, inzistira na staromodnim vrijednostima časti i poštenja (a što sugerira naizgled nepotrebna scena sa korumpiranim klijentima njegove banke). Nikša Butijer, jedan od najzanimljivijih karakternih glumaca današnje Hrvatske, je više nego dobro prikazao ovaj lik.

“Nije sve u lovi”, pak, ima mnogo manje sreće s drugih dvoje protagonista. Dok je Sara Stanić relativno dobra u ulozi obične djevojke koja nevoljko mora glumiti “vamp”, dotle Marko Cindrić predstavlja veliki promašaj u ulozi njenog dečka. Njih dvoje nemaju nikakvu “kemiju”, a autori filma se nisu pretjerano potrudili sugerirati kako su to dvoje završili kao par. Cindrić je svoj lik učinio prilično antipatičnim, a u tome mu značajan poticaj dao i scenarij koji Robija, valjda u nastojanju da stvori što veći kontrast s žrtvom njegovog pljačkaškog plana, prikazuje kao narkomana, ovisnika o kocki, patološkog lašca i muškarca s prilično fleksibilnim shvaćanjem vjernosti u ljubavnoj vezi. Takvo stvaranje snažnog kontrasta između “dobrog” Marka i “lošeg” Robija se ponekad doima previše umjetnim, a još više kada se “pumpa” napetost u završnim scenama koje će dovesti do predvidljivo nasilnog završetka. Još gore je Pleićevo nastojanje da prikaže nekakvu “ludu” ljubav između Robija i Ines sa scenama u kojima njih dvoje bezbrižno uživaju u svom stanu nedugo nakon što je Ines bila predmetom nasilja. Ipak, najgore od svega dolazi na kraju kada Pleić i Ružić cijelu priču nastoje zatvoriti iznenadnim obratom koji bi svim zbivanjima trebao dati novu i morbidno ironično perspektivu. Taj obrat, međutim, jednostavno nije uvjerljiv i doima se kao uzaludan pokušaj hrvatskih filmaša da se jeftinim trikom izvuku iz nečega što su započeli, a nisu znali završiti. A to je zbilja šteta, jer je “Nije sve u lovi” uz samo malo scenarističkog dotjerivanja mogao biti rijedak, ali i vrijedan primjer trilera u hrvatskom filmu.

Prosinac 2013
« stu.   sij. »
 1