RECENZIJA: Kapetan Phillips (2013)

KAPETAN PHILLIPS(CAPTAIN PHILLIPS)
uloge: Tom Hanks, Barkhad Abdi
scenarij: Billy Ray
režija: Paul Greengrass
proizvodnja: Columbia Pictures, SAD, 2013.
trajanje: 134 '

Fraza “Mediteran kakav je nekad bio” autora ovog teksta podsjeća na to da su neki od njegovih predaka za život zarađivali pljačkajući brodove. Kao i mnoge druge stvari, ta je profesija, zato što je danas uglavnom više nema, dobila svojevrsnu romantičnu auru. Međutim, početkom 21. stoljeća su se ekonomske i geopolitičke okolnosti urotile kako bi ponovno pokazale njenu nimalo romantičnu narav. Jedan od takvih incidenata, koji se zbio u proljeće 2009. godine, poslužio je kao predložak za hollywoodsku akcijsku dramu “Kapetan Phillips”.

Naslovni protagonist, koga tumači Tom Hanks, je Rich Phillips, iskusni pomorac na mjestu zapovjednika golemog kontejnerskog broda “MV Maersk Alabama”. Prijevoz tereta od Omana do Kenije bi trebao biti rutinski da se kojim slučajem ne odvija blizu obala Somalije gdje su se namnožili pirati koji napadaju teretne brodove, pljačkaju teret ili uzimaju posadu kao taoce zbog otkupnine. Među njima je i mladi Abduwali Muse (Abdi) koji uzima upravo “Alabamu” za metu i koga u namjeri da preuzme brod neće spriječiti ni to što je njegov mali čamac daleko od somalijske obale, kao ni svi Phillipsovi pokušaji da manevriranjem, šmrkovima i signalnim raketama pokuša spriječiti preuzimanje broda. Kada se Muse i njegova tri druga na kraju ipak uspiju popeti na “Alabamu”, ispostavlja se da je upravljanje orijaškim plovilom za njih ipak preveliki izazov; umjesto toga odlučuju uzeti samog Phillipsa za taoca, nesvjesni da su time postali mete američke ratne mornarice.

Za razliku od većine hollywoodskih filmova temeljenih na istinitim pričama, gdje se radi atraktivnog sadržaja često žrtvuje autentičnost likova i radnje, u slučaju”Kapetana Phillipsa” je ipak uložen trud da rekonstrukcija događaja bude što vjernija. To i ne iznenađuje, jer je priča relativno i temeljito dokumentirana od strane američkih medija. Zbog toga je režija povjerena Britancu Paulu Greengrassu, kojemu ekranizacija takvih priča predstavlja specijalnost i koji autentičnost nastoji dodatno stvoriti kvazidokumentarističkim stilom temeljenih na trzajućim kamerama. Film se velikim dijelom snimao na stvarnom brodu koji predstavlja “blizanac” zlosretne “Alabame”, a dobar dio dijaloga se odvija na somalskom jeziku. Usprkos toga, “Kapetan Phillips” funkcionira kao izuzetno napet i uzbudljiv triler, pri čemu je vješto iskorišteno to da protagonist i njegov protivnik imaju komplementarne prednosti i mane; Phillips i njegova posada su nenaoružani te su prisiljeni služiti se svim svojim pomorskim umijećem, a potom i inteligencijom kako bi se suprotstavili piratima; Muse i njegova družina, pak, nemaju ništa osim jednog čamca i par “kalašnjikova”, i njihov naum da zaplijene ogromni brod o čijoj unutrašnjosti i upravljanju nemaju pojma je, zapravo, suicidalan, ali to sve nadoknađuju nevjerojatnom upornošću. Scenarij također uglavnom izbjegava nekakav ozbiljniji društveno-politički komentar fenomena somalijskog piratstva, mada će Muse svoju aktivnost objašnjavati kao “posao” i Phillipsu tvrditi da je tek “obični ribar” kome su “strani brodovi izlovili ribu”. U tom smislu je “Kapetan Phillips” inferioran filmu “Otmica” danskog filmaša Tobiasa Lindholma koji je, baveći se istom temom, veći naglasak stavio na njenu socio-ekonomsku komponentu.

Film na intenzitetu gubi pred kraj, kada se, poput konjice u arhetipskim vesternima, u akciju uključi mornarica, a Museova družina u srazu s najmoćnijom vojnom silom svijeta završi na predvidljiv način. Tada Greengrassovi pokušaji da izazove napetost nepotrebno razvlače radnju i stvaraju po ovaj film loše usporedbe s “Operacijom Bin Laden”. Ono u čemu je “Phillips” najimpresivniji je, prije svega gluma. Tom Hanks kao još jedan običan čovjek u neobičnoj situaciji daje nastup dostojan “Oscara”, a i mladi Somalac Barkhad Abdi je pravo otkriće. Njih dvojica su dovoljan razlog da “Phillips”zasluži publiku.

OCJENA: 8/10

NAPOMENA: Ovo je moja recenzija za Aktual, objavljena u broju od 30. listopada 2013. Ovdje objavljena verzija je autorska (dakle ona koju sam poslao redakciji, bez uredničke intervencije i lekture)