RECENZIJA: Justin Bieber’s Believe (2013)

Justin Bieber  (izvor: Joe Bielawa)

JUSTIN BIEBER'S BELIEVE
nastupa: Justin Bieber
režija: Jon M. Chu
proizvodnja: Open Road Films, SAD, 2013.
trajanje: 93'

Nekada se razlika između uspjeha i neuspjeha zna svesti na izbor pravog trenutka. Taj trenutak je, međutim, prilično teško dokučiti. Nekada ono što se na prvi pogled čini lošim izborom na kraju ispadne dobar izbor, ali najčešće zbog određenih okolnosti koje nisu bile predvidljive. Jedan takav primjer bi mogao pružiti Justin Bieber’s Believe, dokumentarni film posvećen prošlogodišnjoj turneji mladog kanadskog pop-pjevača Justina Biebera. U Hrvatskoj se pojavio s gotovo mjesec dana zakašnjenja u odnosu na svoju svjetsku premijeru, ali je zato to koincidiralo sa vijestima o njegovom uhićenju zbog vožnje u pijanom stanju. Ta koincidencija možda nije bila najsretnija po samog Biebera, ali je zato filmu dala dodatni publicitet, odnosno poneki razlog više da u kino-dvorane dođe netko drugi osim njegovih fanatičnih obožavateljica.

Bieberu je Believe predstavlja drugi takav dokumentarac u karijeri. Prije nepune tri godine, čak i uz “bieberomaniju” priznatu kao globalni fenomen, mnoge iznenadio komercijalni uspjeh, pa i povoljne kritike koje je dobio Never Say Never. Ekipa okupljena oko Biebera i oko tog projekta nije htjela otkrivati toplu vodu niti ništa ostavljati slučaju. Iza kamere je ponovno angažiran Jon M. Chu, filmaš koji je režirao prethodni film, ali također stvorio reputaciju specijalista za prikaz plesnih sadržaja na ekranu. Believe, pak, uglavnom slijedi formulu kakva se može očekivati od ovakvih dokumentaraca – prikaz najspektakularnijih glazbenih izvedbi sa turneje miješanih sa intervjuima u kojima o Bieberu govore njegovi prijatelji i suradnici, ali i ponekad zastrašujući učinak koje Bieber (još uvijek) može izazvati među hordama svojih “beliebera”. Možda se tu najviše ističu scene u kojima Bieberovi suradnici i promotori krišom prilaze slučajno odabranim Bieberovim obožavateljicama te im poklanjaju karte za koncert, izazivajući eksplozije histeričnog oduševljenja.

Od svega toga je, međutim, najzanimljivije gledati kako se Bieber nosi s promjenama koje su se u posljednje vrijeme dogodile u njegovom životu, odnosno kako – bilo kroz vlastite, bilo kroz riječi svojih suradnika – nastoji odgovoriti na optužbe i predviđanja da je samo još jedan umjetno stvoreni fenomen pop-industrije, odnosno mlada zvijezda koja se brzo uspela na nebo, ali koja će se sa njega još brže srušiti, i to na prilično ružan način. Iako su iz filma izbačene sve reference na ljude i događaje kojima je Bieber u vrijeme turneje i snimanja filma punio naslovnice tabloida, tvorci tabloida su ih posredno uzeli u obzir, pa i sam Bieber priznaje kako je učinio pogreške. Međutim, njegove tvrdnje da je iz njih nešto naučio je prilično teško shvatiti ozbiljno kada se na velikom ekranu izgovaraju u trenucima kada na ekranima mobitela i tableta svijetli policijska fotografija koja je obišla svijet. Čak i ako se ta neugodna koincidencija shvati kao rezultat loše sreće, dojmu o Believe kao neuspjeloj propagandi se teško othrvati. To je još teže nakon što se negdje u sredini filma pojavljuje segment o nasmrt bolesnoj 6-godišnjoj djevojčici Avalanni Routh, koja je sanjala da sretne svog idola i kojoj je Bieber pred smrt ispunio želju. Ne sumnjajući u to da je Bieber u svoj toj priči imao najbolje namjere, način na koji je ona umontirana u film – valjda da mladog pjevača prikaže u najboljem svjetlu – odaje potpuni nedostatatak inspiracije.

Nešto slično bi se moglo reći za još jedan detalj, koji je mnogim mlađim članovima publike najvjerojatnije promakao.  Chu je, naime, u scene koje prikazuju histeriju “belieberica” ubacio kratke kadrove koji prikazuje sličnu reakciju američkih i drugih djevojaka na “Beatlese” prije pet desetljeća. Njima se na jedan prilično implicitan način sugerira da je Bieber isto onako neshvaćen i suočen s neprijateljskim establishmentom kao što su bili slavni liverpoolski glazbenici, odnosno da će tijek vremena pokazati kako su on i “belieberi” bili u pravu, a “hejteri” u krivu. Problem je u tome što “Beatlesi”, ako nekome išta znače, to nije zbog “beatlemanije” nego usprkos njoj, odnosno zato što su nekako uspjeli nadići ispraznost i komercijalizam tadašnje pop-glazbe, te ih danas pamte zbog glazbe, a ne zbog vrištećih šiparica. Gledateljima koji su skloni stvarati zločeste povijesne analogije bi scene “belieberske” histerije mogle podsjetiti na to kako je istovjetne reakcije kod djevojaka i mladih žena u nekim dijelovima Europe prije nekih osam desetljeća izazivao jedan drugi neshvaćeni umjetnik. I koji je, za razliku od većine neshvaćenih umjetnika, znao odabrati prave talente za vlastitu propagandu.

Enhanced by ZemantaOCJENA: 2/10

Veljača 2014
« sij.   ožu. »